DET SKAL DU VIDE OM RADIO

Radio er godt selskab - og stærkt vanedannende

Radio er et fællesskabsmedie og indgår i vores alles hverdag og daglige rutiner. De fleste af os har vores favoritkanal, yndlingsprogrammer og -værter. Når man lytter til radio får man godt selskab, og man bruger det ofte af emotionelle grunde, fordi det underbygger den stemning man er i, eksempelvis når man sidder i bilen, har lyst til baggrundsmusik, når man er på arbejde eller gerne vil have stemning og energi, når der skal gøres rent i hjemmet. Med jeres egen radiokanal bliver I en del af danskernes hverdag og ritualer. Radio er endnu stærkere, når et stærkt brand er afsender – og dermed bliver brandet en del af værtens gode relation til lytterne.

Vi lytter alle til radio - og mest i døgnets lyse timer

Der lyttes til radio gennem hele dagen, både i og udenfor hjemmet. Det viser DR’s medieforskning. Langt hovedparten af radiolytningen foregår i løbet af dagtimerne mellem klokken seks om morgenen og 18 om aftenen. De fleste radiolyttere er beskæftiget med andre opgaver, når de lytter til radio, hvilket betyder, at I med jeres egen radiokanal kan nå jeres kunder i hverdagen: Når familien spiser morgenmad, er på vej til arbejde, når de sidder ved computeren eller arbejder i det fri, er på vej ud at handle osv. Hovedparten af radio lyttes på en almindelig transistorradio, som kan modtage enten DAB/DAB+ eller FM. Det er stadig kun en lille del af radiolytningen, der foregår ved computeren eller mobiltelefonen.

Med radio kan man måle effekten - minut for minut

Radiolytning måles elektronisk minut for minut, hver dag året rundt. Det er Gallup, som foretager målingerne via små Portable People Meters (PPM), som paneldeltagerne bærer på sig hver eneste dag. Det betyder at I altid vil kunne vide hvem og hvor mange, der lytter til jeres kanal - og hvor længe de lytter. 

Radiomediet er hurtigt og fleksibelt

Det er hurtigt og nemt at etablere sin egen radiokanal. Det er ikke bare distributionen som er blevet enkel, men også produktionen kan etableres og afvikles meget enkelt. Vores rådgivere og eksperter kan hjælpe jer, både med at designe kanalen, sikre rettigheder, etablere produktionen og sikre distribution. 

Det er omkostningseffektivt at have sin egen radiokanal

Hvor det ofte er omkostningstungt at indrykke kampagner gang på gang, så svarer det at have sin egen radiokanal til at have sin egen hjemmeside. Det er eksibelt, og I kan ”udkomme” med jeres budskaber når det passer jer. I Danmark er muligheden for at etablere sin egen radiokanal stadig uvant, men i flere andre lande har mange selskaber og foreninger valgt denne løsning, og alle har de sandet, at radio prismæssigt er et meget konkurrencedygtigt medie, og at du når langt for dit kampagnebudget. Du kan læse mere om nogle af disse radiostationer her.

Digital radio er en unik mulighed for at skabe et massemedie og få dit budskab og brand ud til hele landet

Når du etablerer din egen radiokanal er du sikret adgang til alle danskere. Det digitale DAB+ sendenet dækker godt 80% af Danmarks befolkning, som vil kunne lytte til jeres radiokanal på deres radiomodtagere. Jeres kanal vil kunne høres på DAB+ hvilket betyder at man ikke behøver at tænde for sin computer, men kan høre kanalen i køkkenet, på værkstedet, i badeværelset og hvor man ellers har sin normale transistorradio. Stort set alle danskere lytter til radio, og næsten 40% af lytningen foregår digitalt på DAB, internet eller kabel og denne andel vokser hastigt  Og vi lytter meget til radio. For både unge og gamle er det en let måde at få adgang til godt selskab, og det kan ses på lyttertallene: ifølge Gallup/DR lytter en dansker over tolv år i snit til radio i én time og 56 minutter pr. dag.

Den bedste måde at involvere dine kunder i dit produkt

Med din egen radiokanal får du mulighed for at kommunikere på en helt ny måde. Vi tænker, at det er lige så banebrydende som da man i sin tid k mulighed for at etablere sit eget website. Med jeres egen radiokanal får I kreative annonceringsmuligheder, som går langt udover den traditionelle spotkampagne eller et sponsorat af et radioprogram. Døgnet igennem kan I interagere med jeres kunder på netop den måde som passer til jeres brand. Men husk, der er begrænset plads, det nye sendenet giver mulighed for i alt 18 nationale kanaler. 

Via jeres kanal kan I aktivere lytterne ex. via telefonprogrammer, sms og konkurrencer, og derved differentiere jeres kampagner og lytterdialog i forhold til konkurrenter og andre annoncører. Værten har den gode relation til lytterne og giver mulighed for at aktivere din målgruppe. Det er helt unikt. 

Klik her og se hvordan andre selskaber har gjort det!

Hør mere om Digital Radio. Kontakt os for nærmere dialog.